At the top of the transcendent stage of St. Bonaventure’s Aesthetics. Contemplating God as the summum Bonum En el culmen de la etapa transcendente de la Estética de San Buenaventura: Contemplando a Dios como el summum Bonum
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Abstract
This article aims to highlight the sixth and penultimate level that Saint Bonaventure establishes in the contemplative ascent of man towards God, since he begins to consider creatures as vestiges and signs of the Creator until he speculates the transcendental attributes of God as the absolute Being in itself and as the highest Good: this is a complex and mixed process – aesthetic in its beginnings, and ultimately almost mystical– that the Franciscan scholastic teacher outlines in his Itinerarium mentis in Deum. To achieve our goal, we will analyze in detail the subtle epistemological, aesthetic, anthropological and theological disquisitions by which the Seraphic Doctor tries to induce the human being to speculate on God in his uniqueness of substance and in his Trinity of persons. The research allows us to conclude that our author arrives in this case to some markedly Christological and Trinitarian theological conclusions, which can hardly be acceptable to a purely rational(ist) secular mentality.
Resumen: Este artículo se propone poner en luz el sexto y penúltimo nivel que San Buenaventura establece en el ascenso contemplativo del hombre hacia Dios, desde que comienza a considerar las creaturas como vestigios y signos del Creador hasta que llega a especular los atributos transcendentales de Dios como el Ser en sí absoluto y como el sumo Bien: es este un proceso complejo y mixto –en sus inicios estético, y a la postre casi místico— que el maestro escolástico franciscano perfila en su Itinerarium mentis in Deum. Para lograr nuestro objetivo analizaremos en detalle las sutiles disquisiciones gnoseológicas, estéticas, antropológicas y teológicas mediante las que el Doctor Seráfico trata de inducir al ser humano a especular a Dios en su unicidad de substancia y en su Trinidad de personas. La investigación permite concluir que nuestro autor llega en este caso a conclusiones teológicas marcadamente cristológicas y trinitarias, que difícilmente pueden resultar aceptables para una mentalidad laica puramente racional(ista).
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