An example of Catalan Baroque Theatre about the Life of Saint Peter and Saint Paul, Ms 107-II, Biblioteca de Montserrat

Main Article Content

Lenke Kovács

Abstract

The purpose of this work is to study the Comèdia dels prínceps de l’Església sant Pere i sant Pau, an anonymous and unpublished work of 2,618 lines, which belongs to the corpus of Majorcan hagiographic eighteenth-century drama. Structured in three days of performance, and alternating a profane plot with a religious one, the play has as a leitmotif the theme of death in its political, social, individual, and ecclesiastical dimensions. Due to these characteristics, the work is presented as paradigmatic of the Baroque era and constitutes a sample of considerable documentary interest for the knowledge of the theatrical, literary and spiritual heritage of eighteenth-century Majorca.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Kovács, L. (2025) “An example of Catalan Baroque Theatre about the Life of Saint Peter and Saint Paul, Ms 107-II, Biblioteca de Montserrat”, Carthaginensia, 41(79), pp. 189–211. doi: 10.62217/carth.617.
Section
Teología, historia y literatura en el Barroco hispano

References

Bargalló, Josep, Manual de mètrica i versificació catalanes. Barcelona: Editorial Empúries, 1991.

Bruguera, Jordi, «Manuscrits catalans del fons d’Ayamans de la biblioteca de Montserrat», Randa, 5 (1977): 117-135.

Comas, Antoni, Història de la literatura catalana. Part Moderna, vol. IV. Barcelona: Editorial Ariel, 1964.

Díaz Villalonga, Ramon, «El teatre hagiogràfic a Mallorca entorn del segle XVIII (1702-1864) repertori de manuscrits», Randa, 40 (1997): 5-49.

Díaz Villalonga, Ramon, «Pere i sant Pau, comèdies de sant», dins Diccionari de Teatre a les Illes Balears, coordinat per Joan Mas Vives, vol. II, 27-28. Palma: Lleonard Muntaner, 2006.

Ferreiro, Alberto, Simon Magus in Patristic, Medieval and Early Modern Traditions. Leiden / Boston: Brill, 2005. DOI: https://doi.org/10.1163/9789047415466

Gilabert, Gaston, «La comèdia hagiogràfica del Siglo de Oro reescrita en català: nous problemes textuals al teatre d’Albert Burguny», Caplletra, 74 (2023): 15-30. DOI: https://doi.org/10.7203/caplletra.74.26033

Olivar, Alexandre, Catàleg dels manuscrits de la Biblioteca de l’Abadia de Montserrat. Monestir de Montserrat: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1977.

Ortiz García, José A., «La poètica de la mort en la poesia catalana dels segles XVII i XVIII», Scripta. Revista Internacional de Literatura i Cultura Medieval i Moderna, 10 (2017): 171-190. DOI: https://doi.org/10.7203/scripta.10.11080

Pinto-Mathieu, Elisabeth, Marie Madeleine dans la littérature du Moyen Âge (París: Beauchesne Éditeur, 1997.

Schneemelcher, Wilhelm, Neutestamentliche Apokryphen, vol. II, 243-289. Tübingen: Mohr, 1997.

Sirera Turó, Josep Lluís, «Los santos en sus comedias: hacia una tipología de los protagonistas del teatro hagiográfico», en Comedias y comediantes: estudios sobre el teatro clásico español: actas del congreso internacional sobre teatro y prácticas escénicas en los siglos XVI y XVII, coordinat per Teresa Ferrer Valls i Nel Diago, 55-77. València: Universitat de València, 1991.

Solervicens, Josep, «Teatre barroc», dins Història de la literatura catalana, Literatura moderna. Renaixement, Barroc i Il•lustració, coordinat per Àlex Broch, vol. IV, 289-314. Barcelona: Editorial Barcino, 2016.

Maneikis Kniazzeh, Charlotte S. i Edward J. Neugaard, ed., Vides de sants rosselloneses, vol. III. Barcelona: Fundació Vives Casajoana, 1977.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.