Una mostra de teatre barroc català sobre la vida de sant Pere i sant Pau, Ms. 107-II, Biblioteca de Montserrat
Contenido principal del artículo
Resumen
El propòsit del present treball és estudiar la Comèdia dels prínceps de l’Església sant Pere i sant Pau, obra anònima i inèdita de 2.618 versos, i que pertany al corpus de teatre hagiogràfic mallorquí del segle xviii. Estructurada en tres jornades, i alternant una trama profana amb una trama religiosa, l’obra té com a leitmotiv el tema de la mort en la seva dimensió política, social, individual i eclesiàstica. Per aquestes característiques, l’obra es presenta com a paradigmàtica de l’època barroca i constitueix una mostra d’interès documental considerable per al coneixement del patrimoni teatral, literari i espiritual de la Mallorca setcentista.
Descargas
Detalles del artículo
Esta obra está bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento 3.0 Unported.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. Carthaginensia conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto siguiente.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una Licencia de uso Creative Commons By (CC By) https://creativecommons.
Citas
Bargalló, Josep, Manual de mètrica i versificació catalanes. Barcelona: Editorial Empúries, 1991.
Bruguera, Jordi, «Manuscrits catalans del fons d’Ayamans de la biblioteca de Montserrat», Randa, 5 (1977): 117-135.
Comas, Antoni, Història de la literatura catalana. Part Moderna, vol. IV. Barcelona: Editorial Ariel, 1964.
Díaz Villalonga, Ramon, «El teatre hagiogràfic a Mallorca entorn del segle XVIII (1702-1864) repertori de manuscrits», Randa, 40 (1997): 5-49.
Díaz Villalonga, Ramon, «Pere i sant Pau, comèdies de sant», dins Diccionari de Teatre a les Illes Balears, coordinat per Joan Mas Vives, vol. II, 27-28. Palma: Lleonard Muntaner, 2006.
Ferreiro, Alberto, Simon Magus in Patristic, Medieval and Early Modern Traditions. Leiden / Boston: Brill, 2005. DOI: https://doi.org/10.1163/9789047415466
Gilabert, Gaston, «La comèdia hagiogràfica del Siglo de Oro reescrita en català: nous problemes textuals al teatre d’Albert Burguny», Caplletra, 74 (2023): 15-30. DOI: https://doi.org/10.7203/caplletra.74.26033
Olivar, Alexandre, Catàleg dels manuscrits de la Biblioteca de l’Abadia de Montserrat. Monestir de Montserrat: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1977.
Ortiz García, José A., «La poètica de la mort en la poesia catalana dels segles XVII i XVIII», Scripta. Revista Internacional de Literatura i Cultura Medieval i Moderna, 10 (2017): 171-190. DOI: https://doi.org/10.7203/scripta.10.11080
Pinto-Mathieu, Elisabeth, Marie Madeleine dans la littérature du Moyen Âge (París: Beauchesne Éditeur, 1997.
Schneemelcher, Wilhelm, Neutestamentliche Apokryphen, vol. II, 243-289. Tübingen: Mohr, 1997.
Sirera Turó, Josep Lluís, «Los santos en sus comedias: hacia una tipología de los protagonistas del teatro hagiográfico», en Comedias y comediantes: estudios sobre el teatro clásico español: actas del congreso internacional sobre teatro y prácticas escénicas en los siglos XVI y XVII, coordinat per Teresa Ferrer Valls i Nel Diago, 55-77. València: Universitat de València, 1991.
Solervicens, Josep, «Teatre barroc», dins Història de la literatura catalana, Literatura moderna. Renaixement, Barroc i Il•lustració, coordinat per Àlex Broch, vol. IV, 289-314. Barcelona: Editorial Barcino, 2016.
Maneikis Kniazzeh, Charlotte S. i Edward J. Neugaard, ed., Vides de sants rosselloneses, vol. III. Barcelona: Fundació Vives Casajoana, 1977.