El Primado Absoluto de Cristo, piedra angular de la cristología de Escoto II Primacy and Centrality of Christ: a Cornerstone for Duns Scotus’s Christology II

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Isidoro Guzmán Manzano

Abstract

El sentido de la prioridad del Primado absoluto de Cristo constituye, según Escoto, el fin de la creación y es anterior a todo en cualquier orden y de quien todos participarán para salvarse. Si a los seres que están en camino de salvarse, consigan este fin o no, y a los seres que se salvarán o están ya salvados, sean ángeles u hombres, le llamamos Iglesia, podemos afirmar que la Iglesia es parte integrante del Cristo Primero. La íntima pertenencia de la Iglesia a Cristo hace que el proyecto primero de Dios al crear es uno, a saber: Cristo o coamante Primero y los coamantes en unión con él.


Abstract: The meaning of the absolute primacy of Christ according to Duns Scotus has important implications for the final purpose of creation. Christ is primal to all in any order and from whom all creatures will participate for their salvation. All human beings participate in saving themselves and those who are saved now, angels and men, we call them Church. Thus, we can also assert that the Church is Christ's primary and integral part. The Church's close membership with Christ reveals that the main plan of God in creation is that all will be one, united in Christ, that is to say, Christ or the Prior Co-Lover and the co-lovers (human beings) together with him.

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How to Cite
Manzano, I. G. (2021) “El Primado Absoluto de Cristo, piedra angular de la cristología de Escoto II: Primacy and Centrality of Christ: a Cornerstone for Duns Scotus’s Christology II”, Carthaginensia, 37(71), pp. 1–28. Available at: https://revistacarthaginensia.com/CARTHAGINENSIA/article/view/287 (Accessed: 21 November 2024).
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